Friday 30 September 2011

Cerpen Indie #16 – Hujan

Dengan gaya maskulin, aku menunggu dekat ruang menunggu Maxis Center KLCC…
“Haiiiyaaaa…. lu tengok nie…. sikalang suma naik…. gula naik… minyak naik… petrol naik…” ekspresi seorang uncle rakyat Malaysia yang agak frust dengan kenaikan harga barang sambil tunjukkan aku paper berbahasa Cina kat aku… haram aku tak paham tulisan dia… mungkin Nyang Siang Pow kot…

Malas nak diskas topik nie kat situ.. sure kerajaan salah punyer so aku dengan gaya maskulin sekali lagi dan membayangkan aku nie Anuar Zain, aku pun respond kat uncle tu dengan idea lawak bangang yang aku simpan dah lama…. “Alahhh… uncle… tak semua benda naik… ada satu benda turun… HUJAN!!!” ujar aku sambil buat muka lawak tetapi masih mengekalkan kemaskulinan aku…

Uncle tu yang seakan-akan langsung tak terkesan dengan lawak bangang aku tu terus respond dengan berkata… “Huhhhhh….” dengan muka serius lalu bangun pasal no. giliran dia dah dipanggil…. “Fuhhh… lega… tak payah dah aku layan uncle nie lagi…”

So terkulat-kulat la aku sorang-sorang kat situ sambil rewind balik lawak bangang aku kat uncle tu tadi…. Hujannn…. emmm… hujan… tetiba fikiran aku melayang memikirkan kenangan aku ngan hujan… ingatan aku melayang berperingkat-peringkat…

Masa kecil-kecil dulu…

Aku skip part nie pasal aku langsung tak ingat kisah aku dan hujan masa kecik..

Masa besar sikit a.k.a sekolah menengah…

Haaa… mase nie aku teringat lagi yang aku sangat bermusuhan dengan hujan… motif??? Hanya pasal aku sangat tak bekenan dengan baju hujan yang ayah aku supply kat aku untuk dibawak ke sekolah… mahu taknyer aku tak bekenan… cube bayangkan baju hujan aku tu dah la kaler kuning sekuning-kuning alam… pastu bukan jenis baju hujan kebanyakan nie… baju tu special skit… bukan… bukan sikit… banyak… baju tu jenis baju hujan ala-ala askar masuk hutan… alaaa… yang macam Superman kalau tak kene gaye pakainye tu… butang kat kiri kanan… kalau hujan lebat sampai tak nampak dunia bleh buat khemah tu… ikat 4 penjuru baju hujan tu ikat kat pokok… dapat imagine tak??? Epikkan??

Masa belajar…

Mase tu aku belajar kat politeknik… rumah sewa kat luar so gi poli tumpang motor kawan… hari Isnin.. minggu baru kelas… biaselahkan nak gi poli mesti pakai the best dress punyer… nanti aweks-aweks nak usha… kehkehkehkeh… baju Antiony la paling class dan mampu aku beli mase tu… seluar ntah brand aper tah, aku iron siap ade line tajam lagi tengah-tengah kiri kanan seluar tu… bak kate orang kalau kene jari boleh luka la pasal tajam sangat…  dengan gaya rambut belah tengah tersisir rapi ala-ala Tomok New Boys, aku naik la motor ngan member aku… dah nak sampai nie…. sekali… bruuummmmmm….. hujan mencurah-curah tanpa rasa kasihan pada dressing kitorang yang dah grand tu… habis basah semua… nak patah balik alang-alang plak… so berjalan la kitorang dalam kesejukan ke kelas sambil meninggalkan titik-titik air hujan disepanjang perjalanan kitorang ke kelas tu… sampai jer kat kelas tengok ramai gak yang basah kuyup… diorang kata… “biasa la wehhh… hujannnnn…”

Fuhhh… sungguh kenangan….

Masa bercinta…

Mase tu aku ngan gelpren aku dating somewhere kat Klang… tepi laut… romantik la skit tepi laut… sesambil tengok bot-bot ikan ngan kapal-kapal dagang melintas… fuhhh… sungguh romantik…. hahahahaha… baru aku nak abiskan ayat… “Abang raselah kan…” “rase ape??” tanye gelpren aku… “abang rase hari nak…” bruuummmmmmmmmm…… “hujannnnnnnnn…… lariiiiiii…. lariiii…..”  sambil larik aku ingat lagi… kitorang berlarian sambil masih berpegangan tangan…. fuuhhh… romantikkan… cuma kitorang kekurangan prop daun pisang jer mase tu… kalau tak…. apa lagi lagu Memori Daun Pisang pasti berkumandang….

Sekarang….

Sekarang nie… aku fobia skit ngan hujan… asal kene hujan skit mesti rasa pening kepala… asal pening kepala mesti kena hujan punya… padahal takder ape-ape pun… psycho jer lebih…
Aku, wife aku, anak aku memang akan merasa frust bila hujan nie… bleh dikatakan kami satu  family frust atas satu alasan yang sama…. bila hujan jer… TAK BLEH TENGOK ASTRO!!!!! B.YOND lagi…
Mase aku tengok final badminton BWF Superseries mesti hujan punyer… Datuk Lee Chong Wei lawan Lin Dan plak tu….
Mase wife aku tengok Kasih Alia, mase tulah hujan menjurai-jurai…
Mase anak aku tengok Handy Manny ngan Agent Oso, mase tulah hujan… bising la die…

Tapi hujan nie kurniaan Allah kepada makhluknya atas sebab-sebab tertentu dengan kehendakNya… so aku dan family still bersyukur dengan limpahan hujan nie…

Last but not least, walaupun principle Rizal Gunx dah bagi warning, aku nak bagi tau gak yang aku sangat minat Noh Hujan dan kumpulan Hujan….. “bilaaaaaa…. aku sudah tiadaaaa… huuuuuuuuuuuu…. simpan semua laguku…..”

HUJAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Habissss….


3 comments:

  1. 'Selalunya Dia akan hadiahkan pelangi sesudah turunnya hujan....'

    p/s : aku selalu teringat nasi panas, sambal bilis dan kicap waktu hujan-hujan...

    ReplyDelete
  2. @syarida : fuhhh... hang kalau bab sastera nie memang serah kat hang la... wehhh... dengan berbesar hatinya aku jemput hang join group cerpen indie kami nie... amacam berminat??

    @gunx : amacam principle... bleh ka??? kehkehkeh...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...