Wednesday 19 October 2011

Cerpen Indie #18 – Budak Baru

“Assalamualaikum…” gua memberi salam dengan suara maskulin ala-ala Anuar Zain kepada budak baru… “Rudeen”…

“Waalaikumsalam…” jawab Rudeen tenang….

“Fuuuhhhh…. merdunye suara Rudeen macam suara Neera AF9…. gua tenang berbaur gelabah…

“Awak Rudeen kan?? saya Hafis…”

“Ok…” jawab Rudeen selamber…

Ok jer…!!!! gua dah malu… budak-budak belakang kelas gua dah terkekek-kekek gelakkan gua… gua buat-buat ade incoming call dari iPhone 4 gua yang dah lame abis bateri tu… gua blah dari kelas 5 Nano tu jab konon-kononnye jawab panggilan penting…

Gua heran nape Rudeen nak tak nak jer cakap ngan gua… tapi kalau ngan Sifu Matematik Tambahan tu nak plak berdekah-dekah bersembang bagai…

Yaa… Sifu Matematik Tambahan… memang tidak dapat dinafikan lagi kesifuan die dalam subjek tu… gua kalau nak beat die pun gua hanye bleh beat die mase main badminton jer… mase tu gua bleh smash die cukup-cukup… tapi gua maskulin, bukan tu cara gua…

Gua penah tanyer die apesal die suker sangat Matematik Tambahan tu… die cakap die nak jadi seorang pengaturcara komputer tersohor di Cyberjaya… gua doakan die berjaya nanti….

……….

Gua tak puas hati… gua nak cari jugak sebab kenapa terjadinya sebegitu…

Gua tau gua memang budak bermasalah disiplin, keje sekolah selalu yang paling lambat hantar… nie pun baru tengah buat la nie….

Nak kata gua selekeh gua rase mak gua dah ironkan baju sekolah gua setajam-tajam pepenjuru yang boleh…

Nak kate rambut serabai gua nie, gua rase tak la serabai mane… weehhh… nie pesen Anuar Zain laaa… kalau nak dibandingkan ngan rambut ala-ala askar level 2 Sifu Matematik Tambahan tu, gua rase gua maskulin lagi…. takpe… takpe… gua teruskan kerja-kerja meng“google”ing… “How to make new student talk to us in 60 minutes”…. aaahhhaahhhhh…. gua dah tau nape Rudeen nak tak nak jer sembang ngan gua… rupe-rupenye gua kene jadi pandai skit… at least pandai buat kamiran berganda tanpa berpikir…

Gua nekad study pandai-pandai… nak beat Sifu Matematik Tambahan dalam ujian bulanan…
Gua study punya study dan gua berjaya mendapat 95% dalam ujian Matematik Tambahan bulan tu… gua apa lagi dengan jalan begaya angkuh gua duduk sebelah Rudeen sambil letakkan kertas ujian gua….

“95%”

“Haii… Rudeen…”

“Hai…” sambil bergelak-gelak ngan Sifu Matematik Tambahan tu lagi…

“Saye nak tanye awak skit nie… nape awak taknak cakap ngan saye???” tanye gua penuh harapan…

“emmm….. sebenarnyer saye tak suke rambut serabai awak tu…..”

“Rambut serabai saye?? Abis tu awak suke stail rambut yang macamane???” tanye gua dengan penuh harapan lagi…

“saye suke rambut macammmmm……………..”

……………….. krikkkkk…………. krikkkk……… krikkkk………. (efek cengkerik….)

Gua tanpa menghiraukan Cikgu Zalila yang baru nak masuk kelas tu… cam biasa la kan… lambat… gua terus amik beg sekolah Nike gua, gua terus blah gi APT Salon kat Kepong…

…….
…….
…….

Lepas pada kejadian pagi tu gua menjadi perhatian ramai…. bukan saje Rudeen yang dah bleh berdekah-dekah sembang ngan gua, malah member Rudeen yang sibuk nak temankan die gi toilet tu pun dah usha semacam jer kat gua…. gua dengar cerite yang Cikgu Zalila pun dan minat abis kat gua… nak jadikan gua menantu bile gua dah abis belajar nanti…. syukurlah semua orang dah bleh terima gua seadanya sekarang…… hanya kerana gua dah berubah dengan menggayakan rambut stail Spike dan Armani… hanya kerana budak baru…. Rudeen…

Selesai……


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...